Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Posłuchaj dobrych rad, a Wielkanoc będzie nie tylko tania, ale i zdrowa

(BS)
Jerzy Sozański, katowicki rzecznik praw konsumenta.
Jerzy Sozański, katowicki rzecznik praw konsumenta.
Blisko 80 proc. konsumentów kupując artykuły żywnościowe zwraca uwagę głównie na cenę. Gdybyśmy tyle uwagi zwracali na jakość i świadczące o niej opisy na etykietach - mniej byłoby niezadowolonych klientów i... zatruć.

Blisko 80 proc. konsumentów kupując artykuły żywnościowe zwraca uwagę głównie na cenę. Gdybyśmy tyle uwagi zwracali na jakość i świadczące o niej opisy na etykietach - mniej byłoby niezadowolonych klientów i... zatruć. Przed Wielkanocą Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przygotował przykazania dla klienta.

Z badań TNS OBOP przeprowadzanych na zlecenie UOKiK wynika, że dla co trzeciego klienta (30 proc.) data ważności kupowanych artykułów spożywczych nie jest istotnym czynnikiem przy wyborze towaru. Tylko 15 proc. z nas zwraca uwagę na skład lub metodę produkcji. Aż 60 proc. nie zwraca uwagi na markę kawy czy herbaty, a 70 proc. nie kieruje się nią wybierając mięsa i wędliny. Tymczasem co dziesiątemu konsumentowi w ciągu ostatnich kilku miesięcy sprzedano nieświeże artykuły spożywcze.

Małgorzata Cieloch, rzeczniczka UOKiK radzi, by przede wszystkim sprawdzić, czy rzeczywiście mamy do czynienia z promocją. Może ten sam towar w innym sklepie kosztuje znacznie mniej? - Nie sugerujmy się wielkością opakowania. Często w dużych kartonach, torbach, słojach znajduje się mniej produktu niż oczekujemy - podpowiada. - Zwróćmy uwagę na zawartość masy netto lub liczbę sztuk w opakowaniu jednostkowym.

Po drugie - zwróćmy uwagę na datę minimalnej trwałości lub termin przydatności do spożycia. Umieszczone na opakowaniu informacje nie mogą wprowadzać w błąd, dlatego na kartonie powinniśmy znaleźć jasną informację, czy kupujemy "napój" czy też "sok", a może "nektar". Mają one zupełnie inny skład, charakterystykę i trwałość.

Producent nie powinien też przypisywać swojemu produktowi nadzwyczajnych właściwości, jeśli wszystkie podobne produkty spożywcze je posiadają. Zakazane jest również sugerowanie kupującemu, że dany artykuł posiada specjalne właściwości lecznicze, np. "niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu".

Pamiętajmy też, że ewentualna reklamacja jest skuteczna po okazaniu dowodu zakupu - najlepiej paragonu - uzyskanego nie tylko w sklepie, ale i na targowisku czy bazarze. Jednak gdy po dłuższym zastanowieniu okazało się, że produkt nie będzie nam potrzebny, tylko od dobrej woli sprzedawcy zależy, czy przyjmie go z powrotem i zwróci nam pieniądze.

Bezpłatną pomoc w dochodzeniu swoich praw uzyskamy od powiatowych lub miejskich rzeczników konsumentów. Są w urzędach miasta lub starostwach powiatowych. Pełna lista rzeczników wraz z ich danymi adresowymi jest dostępna na stronie www.uokik.gov.pl lub pod bezpłatnym numerem telefonu 0800 800 008 (od 9.00 do 17.00).

Pamiętaj

Żywność paczkowaną można reklamować w terminie 3 dni od chwili otwarcia.

Produkty spożywcze sprzedawane luzem - 3 dni od momentu zakupu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na opolskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto