W ostatnich dniach kilka osób dało się oszukać. Dwa przypadki to oszustwo na kilkaset złotych, jednak w trzecim z konta osoby poszkodowanej zniknęło aż 26 tys. złotych.
Poszkodowana otrzymała telefon od osoby podającego się za pracownika biura ochrony konsumenta banku, w którym posiada konto. Mężczyzna poinformował ją, że ktoś próbował wziąć kredyt na jej dane. Aby pieniądze nie trafiły na konto oszusta polecił wybrać te pieniądze i przelać na wskazane konto. Poinstruował ją, że osobą zamieszaną w sprawę może być pracownik placówki, dlatego podczas podejmowania pieniędzy z konta, nie może zdradzać szczegółów. Poszkodowana cały czas będąc w kontakcie telefonicznym z mężczyzną pojechała do banku i wybrała pieniądze. Następnie korzystając z podanych przez niego kodów, wpłaciła 26 000 złotych na wskazane konto bankowe. Zawierzyła, że w ten sposób jej pieniądze będą bezpieczne i wrócą na jej rachunek. Niestety tak nie stało. Kobieta została z zaciągniętym na jej konto kredytem. - poinformowała brzeska policja.
W pozostałych przypadkach osoby straciły po kilkaset złotych podczas sprzedaży przedmiotów na jednym z portali aukcyjnych. Oszukani kliknęli w link, a następnie krok po kroku podawali swoje dane do bankowości. Dodatkowo autoryzowali kody, które dostawali ze swoich banków.
Jak nie dać się oszukać?
- bądź czujny, gdy otrzymasz wiadomość od kupującego, że już wpłacił, bądź wpłaci pieniądze za sprzedawany przez Ciebie przedmiot, a Ty jedynie poprzez wejście w link i podanie danych karty bankomatowej będziesz miał pieniądze na swoim koncie
- nie należy podawać danych do bankowości elektronicznej: haseł, loginów, numeru karty i specjalnego kodu zapisanego na karcie. To kod zwany CVV2/CVC2 i nadrukowany jest obok podpisu
- czytaj każdą wiadomość z kodem autoryzacyjnym, którą dostaje z banku zanim wykorzystasz go nie wiedząc co autoryzujesz
- każde finalizowanie transakcji poza portalem aukcyjnym czy to przez wiadomości mailowe, sms-y i komunikatory, które zwierają linki powinno wzbudzić naszą czujność
- w przypadku uzyskania telefonicznej informacji, z której wynika że twoje pieniądze w banku są zagrożone, jak najszybciej się rozłącz i udaj osobiście do banku by to sprawdzić
- nie ufaj osobom dzwoniącym do Ciebie z instrukcją jak przelać pieniądze na nieznane Ci konto. Nigdy tego nie rób
- każdy sposób wywarcia na nas presji czasu, pośpiechu, szybkiego sfinalizowania transakcji powinno wzmóc nasza czujność
Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?